Het vrachtschip “Helios”, dat namens HGK Shipping vaart, heeft sinds 6 september een nieuw wereldrecord op zijn naam staan, nu erkend door het Guinness World Records-label. De 312 zonnepanelen, geïnstalleerd door het clean-tech start-up bedrijf Wattlab, zijn uniek op het gebied van binnenvaart, wereldwijd gezien. Tijdens de Wereldhavendagen in het centrum van Rotterdam werd het duurzame ontwerp van de “Helios” officieel bekroond, in aanwezigheid van de belangrijkste projectpartners, waaronder HGK Shipping, Blommaert en Wattlab, evenals Rotterdamse stadsvertegenwoordigers. De zonnepanelen dragen bij aan het verminderen van de CO2-uitstoot, met een besparing van maar liefst 90 ton per jaar.
De naam “Helios” verwijst naar de zonnegod uit de Griekse mythologie, en de kleur geel, die vaak wordt geassocieerd met de zon, komt op meerdere plekken terug in het ontwerp van het schip. Het vrachtschip is 135 meter lang en 11,45 meter breed en heeft een laadruimte van 5.570 kubieke meter, genoeg om bijvoorbeeld koolzaad te vervoeren, wat HGK Shipping doet voor ADM, een van ’s werelds grootste voedsel- en landbouwbedrijven.
Het schip is voorzien van 27 zogenaamde luiken, die bedekt zijn met zonnepanelen en vervaardigd zijn door Blommaert. Deze zonnepanelen genereren jaarlijks tot wel 90 megawattuur aan elektriciteit, die wordt gebruikt voor de interne systemen aan boord van de “Helios”. Door deze duurzame energieoplossing kan het schip tot 90 ton CO2 per jaar besparen. Carl Saville, de officiële vertegenwoordiger van Guinness World Records Limited, bevestigde dit nieuwe wereldrecord voor zonnepanelen tijdens de Wereldhavendagen in Rotterdam. Namens de stad was ook Chantal Zeegers, wethouder van Rotterdam, aanwezig bij de ceremonie.
Het wereldrecord is geen doel op zich
Steffen Bauer, de CEO van HGK Shipping, benadrukte tijdens de ceremonie dat het wereldrecord een bijzondere prestatie is, maar geen doel op zich. “Het wereldrecord is mooi, maar we moeten verder kijken. Het gaat erom hoe we klimaatbescherming en het gebruik van duurzame energie kunnen bevorderen, niet alleen in de logistieke sector, maar in de hele samenleving. De kracht van de zon is een uitstekend startpunt hiervoor, en we hebben deze gedachte consequent gevolgd in het ontwerp van dit schip. Het besparen van grondstoffen is de leidraad achter ons scheepsontwerp.”
De samenwerking tussen de drie partners – Wattlab, HGK Shipping en Blommaert – laat zien hoe innovatie en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan om de binnenvaarttechnologie verder te moderniseren. “De ontwikkeling en installatie van de zonnepanelen op de ‘Helios’ laten zien hoe technologie de binnenvaart, die al relatief milieuvriendelijk is, nog verder kan verduurzamen. Dankzij dit project hebben we een belangrijke stap gezet richting nog milieuvriendelijker binnenvaarttransport,” aldus Bo Salet, medeoprichter en CEO van Wattlab.
Tom Blommaert, CEO van Blommaert Aluminium, sprak vol trots over de prestatie: “We zijn ongelooflijk trots op dit Guinness World Record, dat onze inzet voor innovatie en duurzaamheid in de binnenvaart benadrukt. De Solar Hatches bieden een baanbrekende oplossing voor het verminderen van brandstofverbruik en uitstoot, en dit succes bevestigt ons geloof in het potentieel voor de toekomst van binnenvaartschepen.”
Een stap vooruit in duurzame binnenvaart
De “Helios” is een toonbeeld van hoe moderne technologie en duurzaamheid kunnen worden gecombineerd om transport groener te maken. De 312 zonnepanelen op de luiken van het schip zijn niet alleen een technologische innovatie, maar ook een belangrijke stap in de richting van duurzamere scheepvaart. De mogelijkheid om jaarlijks tot 90 ton CO2 te besparen maakt het schip een voorbeeld voor de hele binnenvaartsector.
Deze prestatie toont aan dat binnenvaart, een sector die al bekend staat om zijn relatief lage milieu-impact, nog verder kan worden verbeterd door innovatieve oplossingen toe te passen. Het gebruik van zonne-energie is een belangrijke stap in het verminderen van de ecologische voetafdruk van schepen en kan een sleutelrol spelen in de bredere inspanningen om de transportsector te verduurzamen.
Met deze prestatie zet de “Helios” een nieuwe standaard voor milieuvriendelijke binnenvaart en biedt het een inspirerend voorbeeld van hoe technologie kan bijdragen aan een groenere toekomst voor de scheepvaartindustrie. Dit wereldrecord is niet alleen een erkenning van technische innovatie, maar ook een bewijs van de potentie die duurzaamheid biedt voor de toekomst van transport over water.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.