19 projecten krijgen financiële steun van Vlaanderen voor de uitrol van (semi-)publieke laadinfrastructuur voor zware vrachtwagens. Deze steun is het resultaat van de projectoproep die de Vlaamse overheid in april 2024 lanceerde. In totaal maakt Vlaanderen €3 miljoen vrij voor deze projectoproep die zich richtte op innovatieve laadoplossingen, op zichzelf staande private en (semi-)publieke laadsystemen en op innovatieve software.
De uittredende Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “De elektrificatie van zware vracht is het laatste jaar in een stroomversnelling geraakt. De omschakeling naar zero-emissie transport of elektrische vrachtwagens vraagt een stevige investering van bedrijven. Daarom verlagen we met deze projectoproep de drempel voor transporteurs en laadinfrastructuuruitbaters die investeren in innovatieve laadinfrastructuuroplossingen. De early believers zijn van essentieel belang om andere bedrijven mee te overtuigen. Ik ben dan ook blij dat op korte tijd 33 transportbedrijven en oplaadinfrastructuuruitbaters hebben deelgenomen met 40 kwaliteitsvolle voorstellen.”
De elektrificatie van het vrachtwagenpark evolueert heel snel, onder meer door de dalende batterijprijzen, het toenemend rijbereik en de beschikbaarheid van elektrische trucks. Vanuit Vlaanderen werd in de afgelopen legislatuur enerzijds sterk ingezet op de verschuiving van kilometers van vrachtvervoer richting het water en het spoor. Anderzijds faciliteert Vlaanderen ook de vergroening van het wagenpark.
Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid lanceerde onder meer twee projectoproepen voor (semi-)publieke laadinfrastructuur voor zware elektrische vrachtwagens: begin 2023 en in april 2024. Beide projectoproepen richtten zich op zichzelf staande private en (semi-)publieke laadsystemen en innovatieve softwarekoppelingen voor zwaar vrachtvervoer. In tegenstelling tot de eerste oproep, was de tweede alleen gericht op elektrische vrachtwagens en maakten innovatieve laadinfrastructuurprojecten voor vracht, zoals voor battery swap-projecten, ook aanspraak op een subsidie.
Vooral (semi-)publieke laadsystemen
De resultaten van de tweede projectoproep zijn nu bekend. In totaal werden 19 projecten goedgekeurd voor een totaal steunbedrag van €3 miljoen. Deze projecten focussen voornamelijk op publieke laadinfrastructuur langs snelwegen aangeboden door Charge Point Operators (CPO’s) en semipublieke laadinfrastructuur gekoppeld aan lokale opwekking van energie, opslag en load balancing.
Het merendeel van de ingediende projecten waren op zichzelf staande (semi-)publieke laadsystemen. Zes projecten werden als innovatief beoordeeld en krijgen daarvoor ook financiële steun van Vlaanderen. Twee projecten werden ingediend voor softwareondersteuning. Deze oproep is goed voor 1.390 laadequivalenten (CPE). Het resultaat van de vorige oproep voor vracht bedroeg 7.169 laadequivalenten. Tegen eind 2025 zal Vlaanderen in totaal meer dan 10.000 laadequivalenten voor zware vracht tellen.
“Via deze projectoproepen leren we als Vlaamse overheid wat er leeft binnen de transportsector en waarop we beleidsmatig moeten inzetten. We komen ook te weten hoe we kunnen anticiperen op de noden van de laadinfrastructuuruitbaters. Het is duidelijk dat er ook de volgende jaren een grote behoefte zal zijn voor bijkomende ondersteuning aan innovaties en noodzakelijke softwareontwikkelingen en -koppelingen. Zo valt het op dat transporteurs bij de aankoop van elektrische trucks vandaag nog niet overwegen om meerdere merken aan te kopen. Alle achterliggende systemen voor de aansturing van het voertuig, de reservatie, de planning en het energiemanagement dienen immers op elkaar afgestemd te worden met de nodige softwarekoppelingen”, aldus Stéphane Jacobs, transitiemanager elektrificatie.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.