PGS Group zet samen met EUTRACO in op toekomstbestendig transport

PGS Group zet samen met EUTRACO in op toekomstbestendig transport

 

PGS zet e-truck in voor lokaal transport

PGS Group zet een volgende, concrete en strategische stap in de verduurzaming van de palletsector: na de zomervakantie zal een eerste volledig elektrische vrachtwagen ingezet worden om vanuit de sites in Snaaskerke en Lichtervelde de klanten in de regio te beleveren met afgewerkte pallets. Op de terugweg wordt telkens, vanuit de zagerij in Zulte, hout meegenomen om de productiesites te bevoorraden. De elektrische ‘supply-cirkel’ is op die manier rond.
 

Leren, testen en opschalen

EUTRACO staat als logistieke partner in voor de levering van deze eerste Mercedes eActros 600. In het eerste jaar verwacht PGS dagelijks een viertal ritten te kunnen doen in Oost– en West–Vlaanderen, wat neerkomt op 75.000km per jaar. Op die manier zal het bedrijf jaarlijks 70,2 ton C02 minder uitstoten. Deze testfase moet inzichten opleveren in prestaties, laadcapaciteit en efficiëntie. “Geen greenwashing,” aldus CEO Luc Grauwet. “We willen de e-truck slim inzetten, leren uit onze eigen ervaringen en dan efficiënt opschalen. Onze ambitie is helder: onze CO₂-uitstoot structureel verminderen en onze operationele werking blijven verbeteren.”
 

Samenwerking met logistieke partner EUTRACO

PGS zet deze stap samen met EUTRACO, een toonaangevende logistieke speler met een duidelijke duurzaamheidsambitie. Tegen eind 2025 wil EUTRACO 25% van zijn vrachtwagenvloot elektrificeren. Daarnaast voorziet het bedrijf al zijn sites van slimme laadpunten, zonnepanelen en energiemanagementsystemen om het geheel zo optimaal mogelijk te beheren. Serge Gregoir, CEO van EUTRACO, licht toe : “Onze ambitie is duidelijk, dankzij deze investeringen willen we tegen 2035 volledig klimaatneutraal zijn in zowel logistiek als transport. Samen met klanten en partners als PGS bouwen we samen aan een innovatieve en duurzame toekomst.” “Samen met andere early adopters willen we een benchmark creëren voor duurzaam transport in onze sector,” zegt Patricia Simoen, CSR Manager bij PGS Group.
 

Scope 3 is niet de marge, maar hét verschil

“De CSRD, een Europese richtlijn voor duurzaamheidsrapportage, verplicht ons binnenkort om te rapporteren over onze totale uitstoot,” zegt Patricia Simoen. “Dus ook over Scope 3, de emissies buiten onze directe operaties, maar binnen onze invloed.” PGS neemt die verantwoordelijkheid serieus, brengt die ketenemissies systematisch in kaart en onderneemt gerichte stappen om ze te verminderen. “De grootste impact zit vaak niet in de productie zelf, maar in de bewegingen eromheen. Daarom investeren we in oplossingen die dáár het verschil maken.” Die oplossingen gaan van logistieke optimalisatie tot circulaire praktijken, duurzame inkoop en digitale tools. “Kleinschalig intern transport – dat onder Scope 1 valt – is bij PGS intussen bijna volledig elektrisch. Samen met EUTRACO breiden we die elektrificatie nu uit naar het bredere logistieke netwerk: van leveranciers, tussen sites en richting klanten. Voor langere trajecten zetten we bovendien in op structurele alternatieven via spoor en (binnen)scheepvaart.” Voor PGS is het duidelijk: “Scope 3 is niet de marge,” zegt Simoen. “Het is waar het moet gebeuren.”

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.