EU sluit akkoord over verduurzaming luchtvaart

EU sluit akkoord over verduurzaming luchtvaart

Het Europees Parlement en de lidstaten willen de luchtvaartsector in de komende decennia te verduurzamen. Daarover werd net een akkoord bereikt. Het doel is om de jaarlijkse CO2-uitstoot van vliegtuigen tegen 2050 met ongeveer twee derde te verminderen. Brandstofleveranciers in de sector moeten een bepaald aandeel duurzame brandstoffen leveren op Europese luchthavens, variërend van 2 procent in 2025 tot 70 procent in 2050. Een specifiek aandeel van die mix moet synthetische brandstoffen zoals e-kerosine bevatten.

Duurzame brandstoffen omvatten ook waterstof geproduceerd uit hernieuwbare energie, gerecycleerde brandstoffen uit plastic of afvalgassen, biobrandstoffen op basis van bijvoorbeeld algen, bioafval of gebruikte frituurolie, maar brandstof op basis van voedsel- of voedergewassen zijn uitgesloten. Om de uitstoot te verminderen, worden luchtvaartmaatschappijen verplicht om enkel de brandstof aan boord te nemen die noodzakelijk is voor de vlucht, zodat bijvoorbeeld uitstoot ten gevolge van extra gewicht wordt vermeden.

Vanaf 2025 kunnen de maatschappijen een label invoeren om de ecologische prestaties van hun vluchten te benadrukken. Zo kunnen passagiers bijvoorbeeld de koolstofvoetafdruk van verschillende maatschappijen op dezelfde route vergelijken. Dit akkoord, dat nog moet worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de Raad, is onderdeel van het Fit for 55-pakket dat tot doel heeft de uitstoot van broeikasgassen in de Europese Unie tegen 2030 met 55 procent te verminderen.

Vervoer is één van de belangrijkste actieterreinen om klimaatneutraliteit te bereiken en de uitstoot in deze sector moet tegen het midden van de eeuw met 90 procent dalen in vergelijking met 1990. De luchtvaartsector zal ook bijdragen aan deze inspanningen. Voor de coronapandemie steeg de uitstoot in de sector jaarlijks nog met gemiddeld 5 procent.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.