Alex Van Breedam: Wat te onthouden van 2023 voor 2024?

Alex Van Breedam: Wat te onthouden van 2023 voor 2024?

 

In zijn Masterclass “Lessons From 2023” deelt supply chain expert Alex Van Breedam waardevolle inzichten over de trends en uitdagingen die de sector vorig jaar kenmerkten. Deze inzichten bieden waardevolle lessen om 2024 beter voorbereid tegemoet te gaan.

Een jaar van herstel en risicobeheersing

Om de toestand van de supply chains in 2023 te peilen, volstaat het om naar die van de globale economie te kijken. De economische vertraging in 2023 heeft er voor gezorgd dat de inflatie onder controle kwam en dit heeft zich weerspiegeld in een verder post-Covid herstel van supply chains. Veel bedrijven hebben het hele jaar nodig gehad om de gevolgen van bullwhip effecten op hun voorraden te verteren. Bedrijven zijn sinds de Covid sterk gaan inzetten op een betere risicobeheersing. In het licht van de toenemende geopolitieke spanningen hebben begrippen zoals friendshoring er mede voor gezorgd dat China als fabriek van de wereld steeds sneller ingehaald wordt door India. Ook de digitalisatiegolf heeft zich doorgezet. Opmerkelijk daarbij was de doorbraak van artificiële intelligentie in supply chain management. Immers, het oordeelkundig gebruik van AI helpt bedrijven om hun supply chain meer wendbaar te maken in het VUCA tijdperk.

Overcapaciteit en toenemende concurrentie in transport en logistiek

Als belangrijke activiteiten binnen de supply chain kampten transport en logistiek met een overaanbod aan capaciteit. Overcapaciteit in een krimpende markt uit zich al snel in toenemende concurrentie, dalende marges en meer tenders. De markt is gekanteld naar een verladersmarkt.  Niettemin blijft het structureel chauffeurstekort aanhouden en is opnieuw gebleken dat de weg naar zero emissie transport nog zeer lang en bijzonder steil is.

Uitdagingen in de oceaanvaart

De oceaanvaart kampt nog met een ander structureel probleem in een krimpende markt. De influx van ongeveer een kwart meer nieuwe schepen vormt een belangrijke bedreiging voor de winstgevendheid van de containerrederijen in de komende jaren en dit na een periode van megawinsten tijdens en kort na Covid. Reshoring initiatieven zullen de vraag naar maritiem transport verder onder druk zetten. De tijdelijke tariefstijging eind 2023 omwille van de Houthi rebellen en de droogteproblemen voor het Panamakanaal zullen, achteraf bekeken, wellicht van kortstondige aard zijn geweest. De slechte vooruitzichten voor de oceaanvaart zetten de containerrederijen aan tot het herzien van allianties en samenwerkingsverbanden, ook in het kader van de nieuwe mededingingsregels die door de EU worden opgelegd.

Een voorzichtige blik op 2024

De vooruitzichten voor 2024 zien er iets beter uit wat betreft economische groei. Het blijft weliswaar een zeer fragiele groei, zeker ook voor de EU. De projecties van de PMI, de index van de aankoopdirecteuren, die veelal als een betrouwbare voorlopende indicator wordt beschouwd, voorspelt weinig verbetering ten opzichte van 2023. Zonder onvoorziene gebeurtenissen ziet 2024 er dan ook uit als een iets betere versie van 2023…

De lezers krijgen via deze link gratis en exclusieve toegang tot het volledig artikel met podcast en videopresentatie op het ISCN.Academy platform, het kennis en streaming platform voor supply chain professionals.

ISCN.Academy is het kennis- en straming platform voor de supply chain professional die meer inzichten wil verwerven van ervaren professionals, vakgenoten en experts uit het werkveld. Het platform biedt een scala aan verrijkte interviews (Augmented Interviews) en masterclasses rond belangwekkende supply chain topics. ISCN.Academy brengt inhoud in verschillende mediaformaten, waaronder video’s verrijkt met informatie en takeaways, podcasts en gemakkelijk leesbare artikels. ISCN.Academy biedt interessante abonnementsformules aan.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.